2012. május 5., szombat

Metal Hammer part 1


Vannak bizonyos pillanatok a zenei újságírók életében, amikor úgy érzik, hogy a szívük a torkukban dobog és annyira igyekeznek ezt titkolni, hogy a belső szerveik legszívesebben kimásznának a hátsójukon. Üde tavaszi délután van, az idő meleg, 20 fokos és a Metropolitan hotel 10. emeletére igyekszünk, amely London legfényűzőbb épülete és egy órát fogunk itt eltölteni Marilyn Manson társaságában.
„Mi ennyire idegtépő ebben?” kérdezed talán magadtól a kényelmes helyeden, vagy bárhol is olvasod most ezt a magazint, a lift pedig megérkezik, mi pedig elindulunk végzetünk felé enyhe izzadtság kitöréssel. Nos, azért vagyunk itt, hogy szemtől-szemben leüljünk a férfivel aki történelmet írt furcsa viselkedésével és aki vitathatatlanul a legféltebb előadó a zene történelmében és olyan kérdéseket fogunk feltenni neki, amik még soha nem hagyták el senki száját az elmúlt évtizedben; „Mi a franc történik Marilyn Mansonnal és miért kéne foglalkoznia  bárkinek is azzal amit 2012-ben mond?”. A gondolat, hogy esetleg kiverik a fogunkat és aztán lenyeletik velünk, már átfutott az agyunkon egyszer-kétszer. Vagy háromszor. Vagy… nos, gondolhatjátok.
Elérkeztünk célunkhoz és belépünk a padlószőnyeggel borított lakosztályba, ahol az elkövetkezendő órát fogjuk tölteni a Baszás Istenével. Ennél a pontnál, jobb ha elmondjuk, hogy Manson milyen körülmények között szeret interjút adni. Lehet, hogy olvastátok már, hogy szereti, ha sötét van a szobában és tényleg – a napfény csak a függönyök alján kukucskál be, ezzel is jobban megvilágítva a szobát, mint az izzók. Lehet, hogy azt is tudjátok, hogy azt szereti, ha a szoba hőmérséklete olyan, hogy már csak egy jegesmedve jelenléte választja el a sarkvidéktől – szóval kibaszottul fázunk.
Aztán belép a szobába, gigantikusan magas és fennhéjázó mielőtt egy árva szót is mondana. Ránk néz és az ágyra mutat, ahova éppen leülni készültünk. „Nem dugni fogunk, ugye?” – mondja az ikonikus, baritone hangszínnel.
Szellemes megjegyzést teszünk arra, hogy hozat nekünk vacsorát, ami részben az idegességünknek köszönhető, részben pedig, még Marilyn Manson színvonallal is, ez egy zseniális „WTF?” módja egy beszélgetés kezdetének valakivel, akivel még soha nem találkoztál.
„Mielőtt idejöttetek, 18-an voltak itt, mind bajusszal és kamerákkal és a dugás volt az első dolog, ami eszembe jutott.” -  ezzel utalva a korábban az MTV-nek adott interjúra. Igen, az ilyen helyzetek csak egyfajta képen végződhetnek, nem?
„Valójában, számos különböző variáció jut az eszembe egy ilyen szituációról.” – vág vissza egy olyan hangszínnel, mint Heath Ledger Jokere. Rohadt vicces és ez csak az első az elkövetkezendő sok közül. Azt, hogy ez még mennyire van meg benne, az elmúlt években rendkívül nehéz volt megállapítani. A 90-es évek végén és a századforduló elején kétség kívül Manson volt a legenergikusabb előadó a zenei életben. Olyan koncept mesterműveket alkotott, amik rendkívül mélyre menőek és összetettek voltak, hogy kár lenne nem zseniálisként leírni őket.
Hitelesen veszélyes koncerteket adott a nürnbergi beszédeket utánozva Biblia tépés közben, vérig sértett politikusokat, gólyalábakon gyalogolt, a mellkasát vagdosta és szó szerint vérét ontotta a művészetéért – a 99-es Milton Keynes Bowl-on – a seggét mutogatta. A videók, a sokk-faktor, a veszély… ezek az elemek generációt meghatározók voltak, ikonikus nyilatkozatok melyek megragadták az egész világ figyelmét, nem csak a rock zenében és gyökerestül felrázta azt nem kevés média hisztériát eredményezve – erkölcsileg felháborodott ostoba emberek, akik megérdemlik, hogy erkölcsileg fel legyenek háborodva.

Az ok, amiért úgy érezzük mindezt fel kell eleveníteni, az, hogy minden szándék és cél mellett, az utóbbi néhány évben nem ment túl jól a sora, olyan mértékben, hogy könnyen felejthetővé tette. Nem csak az előző két album lett sokkal de sokkal alacsonyabb szintű az előző iszonyat magas szintű kiadásokhoz képest, hanem az élő koncertek is enyhén szólva katasztrofálisak voltak. A Rammstein és a Sklipnot kiszorították a vizuális Olimpia csúcsáról, ha király és felkavaró képvilágról, videókról és fellépésekről van szó. Teljes összeomlás volt a sajtó előtt és a göröngyös párkapcsolatokkal voltak tele a bulvárlapok. Ezzel ismét eljutottunk az életbe vágó kérdéshez és a legnagyobb dologhoz, amit mindenki tudni akar Marilyn Mansonról 2012-ben: mi a franc történik az rock egyik legigazibb előadójával és hogy a fenébe jutott el idáig?
„Azt hiszem az előző két album alatti időszaknak meg kellett történnie, nem számít, hogy mennyire nem akartam őket” – kezd bele Manson, kortyolva egy pohár vízből, majd leteszi a lába mellé, ahol egy pohár ragyogó abszint is helyet foglal. – „Ha leülsz és elolvasod mindazt, amit rólad mondanak, akkor eljön az az idő, amikor hagyod hogy ez befolyásoljon és elkezdesz gondolkozni, hogy ki is vagy te.”


Volt valamilyen jellemző időszak amikor ez kezdődött?
„A The Golden Age of Grotesque után. Ezt nem kötném semmilyen párkapcsolati dologhoz, de elégedett voltam a zenémmel, a fellépésekkel és úgy tűnik csak mentem ezután önfejűen.”
„Újra magamra próbáltam találni és újjáalkotni magam.” – folytatja – „sok időbe telik mire az ember megalázkodik és elismeri, hogy visszatér, de ezt csak így lehet leírni, ha egy olyan időszakon mentél keresztül, amikor nem olyan voltál, amilyennek kellett volna. Nem ’nem az voltam aki régen’, mert nem akarom újra játszani a múltat, hanem ’nem az vagyok, akinek kellene lennem’. Az előző két album szerintem nem mutat be annyira jól engem, mint ez az új lemez, vagy az azelőttiek. A The High End of Low csak a túlélésről szólt. Fogalmam sincs mi történt volna ha az a lemez nem jelenik meg, komolyan mondom. Egy szomorú lemez számomra és azok számára akik körülvesznek, de abban az időszakban csak szomorúság volt bennem és ezúttal olyan albumot akartam csinálni mint amiket szeretek a Bauhaus-tól, Bowie-tól, a The Revolting Cocks-tól vagy a Ministry-től. Egy olyan lemezt akartam csinálni amitől dugni támad kedvem vagy valamit egyszerűen szétzúzni.”
Az érthető jelenlegi helyzet szerint a metál testvériségében, Manson valamiféle élő Roy Munson karakter lett, akiről a mainstream lassacskán elfeledkezett, legjobb munkáival a háta mögött, a kreativitása megcsappanásával, arra ítéltetve, hogy soha ne térjen vissza. Nézzünk szembe a ténnyel, hogy ma már rengeteg bandát és előadót tartanak legendának, akik még nem tettek le semmit az asztalra, de a visszautasítás olyan gyors ütemű volt, hogy szinte olyan volt, mint a kisgyerek a plakáton, akinek ott a világ a tenyerében, de kicsúszik az ujjai között.
„Hogy lejárt lemez lennék?” – mondja Manson, egyik ujját a halántékához érintve és a széke egyik oldalának dőlve – „Soha nem akartam mainstream lenni vagy pop. Az ahogy meghódítod a közönséget, az amiben a legjobb vagy és ez annyira széleskörű, amennyire jó vagy benne. Amiért létrejött az új lemez szerződés és amiért kiléptem az előzőből, az annak köszönhető, hogy azt mondtam: 'Ha valaki jobbal dughatsz, miért ne tennéd meg?'. Ha hiszel a Bibliában, hogy a férfi kivette a bordáját, hogy a porba helyezve megteremtse a nőt és erre a nő dugott a kígyóval. A szíved-lelked beleteszed egy lemezbe, de aztán mindig ott van valaki más. Azt hiszem átléptem néhány határt a párkapcsolatok és a zene között és mindkét esetben megszenvedtem. Nem olyan dolgokat tettem, amik örömmel töltöttek volna el. Örülnöm kellett volna, hogy befejeztem valamit, de nem így történt. Minden egyes album  után csak rosszabbul éreztem magam mint bármi más után amit addig csináltam.”

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése